[ Come & Golf // Snelle keuzes... ]

ETEN IN DE BAAN

Pak een banaan of een Go!Greenbar® reep (of beide)

Eten

Is eten en drinken tijdens een rondje golf wel zo belangrijk? En zo ja, waarom? Want Golf is in feite een technische sport, zonder krachtinspanning. Je kunt je dus afvragen of extra energievoorziening (dus voeding) tijdens een ronde wel zo belangrijk of überhaupt noodzakelijk is. Want de intensiteit van de inspanning bij golf is laag, dus is ook het energieverbruik laag. En de belangrijkste functie van voeding is het verschaffen van energie.

Hoeveel energie verbuikt een golfer dan gemiddeld?

Dat ligt natuurlijk aan de persoon en de omstandigheden. Om een idee te geven: een persoon van 80 kg, die
4 uur golf speelt, verbruikt ongeveer 1440 kcal. Als vergelijking: een hardloper van 80 kg verbruikt per uur ongeveer 1000 kcal = 4000 kcal bij dezelfde 4 uur. Bij een golfer ligt de energiebehoefte per tijdseenheid dus niet bepaald hoog. Concentratievermogen en een goede coördinatie daarentegen zijn erg belangrijk voor de golfer. En het zenuwstelsel in het algemeen (coördinatie, spiercontrole) en de hersenen in het bijzonder (concentratie) zijn, om goed te kunnen functioneren, afhankelijk van koolhydraten. Koolhydraten zijn dan ook belangrijk voor het bedrijven van de golfsport. Verbruikte koolhydraten kun je aanvullen met energiedranken (let op het verschil tussen energie- en isotone sportdranken, zie ook drinken tijdens een rondje golf). Combineer de (juiste) drank met het (juiste) voedsel. Op basis van alle thans beschikbare informatie geven wij het volgende advies, speciaal gericht op de (gemiddelde) golfer.

Voor het rondje

Neem de laatste maaltijd, die klein en licht verteerbaar moet zijn, 2 - 3 uur voor het rondje. Eet bij voorkeur geen gistende producten en spring zuinig om met vetten. Neem geen extra eiwitrijke preparaten. Gebruik geen calorierijke maaltijd. De spijsvertering vraagt dan namelijk om bloed in het maag-darmkanaal en dan is er dus te weinig bloed voor de hersenen, met als gevolg snelle vermoeidheid en concentratieverlies.

Tijdens het rondje golf

Direct voor en tijdens de ronde is het raadzaam om iets met een hoog koolhydraatgehalte te eten. Een slap gevoel, verminderd concentratievermogen of verhoogde prikkelbaarheid zijn (naast vochttekort) tekenen die duiden op behoefte aan onmiddellijk beschikbare suikers (koolhydraten). De bekende slogan "M... geeft extra energie" is een fabeltje. Deze reep is lekker, maar kost energie (door het hoge suikergehalte). Een banaan is beter. Onderzoek heeft aangetoond dat twee bananen genoeg energie geven voor enkele uren golfen. Geen wonder dat de banaan de nummer een keuze is van werelds toonaangevende atleten (ooit 'ontdekt' door tennisser Chang).

Ons 1e advies: pak een banaan.

Waarom een banaan?

Bananen bestaan uit drie natuurlijke suikers, sucrose, fructose en glucose gecombineerd met vezels. De suikers in de banaan worden vrij makkelijk opgenomen door het lichaam. Het verlies van energie is dan al snel weer aangevuld. Bovendien is de banaan ook nog vezelrijk. Anders dan de befaamde M-reep, geeft de banaan een directe en aanhoudende energieboost zonder het lichaam extra te belasten. Vergeleken met een appel heeft een banaan vier keer zoveel proteïnen, tweemaal de hoeveel koolhydraten, driemaal de hoeveel phosphorus, vijfmaal zoveel vitamine A en ijzer en tweemaal zoveel van alle andere vitaminen en mineralen. Neem vanaf hole drie om de hole een hapje, het zal je goed doen. Er zijn plastic banaanhouders in de handel die het meenemen en nuttigen van een banaan in de baan makkelijker maken.

Ons 2e advies: pak een reep, maar wel de juiste!

// Vanuit GolfRequest bevelen wij de Go!Greenbar® aan ]

Waarom deze reep?

Go!Greenbar® is een 100% natuurlijke vruchten-noten reep (beschikbaar in twee smaken) met echte super foods (zonder toevoeging van suiker). Super foods komen rechtstreeks uit de natuur en zijn zeer rijk aan bijzondere voedingsstoffen zoals antioxidanten, bioflavonoļden, aminozuren, enzymen en glyconutriėnten. Super foods versterken het immuunsysteem, werken anti-aging en hebben een positief effect op de gezondheid. Go!Green® is een merk voor gezondheidsbewuste mensen die kritisch naar ingrediėnten kijken. Go!Greenbar® bevat uitsluitend natuurlijke, groene ingrediėnten. Het is de perfecte reep tijdens een rondje golf. Maar het is meer dan dat alleen. Go!Greenbar® spoort je namelijk ook aan om van gezond leven je lifestyle te maken.

Wil je meer weten over de Go!Greenbar®? Kijk dan op www.gogreenbar.nl.

Go!GreenKIDS

Inmiddels is er ook de Go!GreenKIDS. Deze reep is speciaal voor kinderen bedoeld (maar is ook een goede en gezonde keuze voor volwassenen!). De reep bevat broccoli, spinazie, boerenkool, rode bieten en spirulina. De reep kan (in de plaats van de banaan) als goede afwisseling dienen voor een Go!Greenbar tijdens een rondje golf. Naast groenten bevatten de KIDS repen cashewnoten, dadels en de laag glycemische zoetstof: kokospalm suiker. Dit is de ingedikte nectar van de kokosbloesem. Een lage glycemische index (G.I.) wil zeggen dat deze natuurlijke suiker heel langzaam door het lichaam wordt opgenomen, waardoor er geen pieken in de bloedsuikerspiegel ontstaan. Voor kinderen betekent dit dat ze geen last hebben van concentratie- en gedragsstoornissen of prikkelbaarheid zoals na het eten van snoepgoed of repen met glucosestroop, invertsuiker, fructosestroop e.d. kan ontstaan. Voor golfers betekent dit meer scherpte en betere focus op de baan.

En na de ronde?

Beloon jezelf met een heerlijke lunch of diner en een glas wijn. Praat over je rondje en beleef de mooiste momenten opnieuw. Geniet!

Dat is wat men noemt "leven als God op de golfbaan" (of was het net iets anders?!).

Is na het rondje golf een lunch of diner wel zo'n goed idee?

Ja, zonder meer. Als je het maar niet overdrijft met teveel vet en een te grote hoeveelheid. Besef daarbij, dat je tijdens het rondje golf zeker iets bent afgevallen, zodat je 'ruimte' hebt gecreërd en met een lunch of diner echt niet extra zult aankomen. Kies dan in ieder geval voor lekker en voedzaam en niet voor vet en veel.

Bekijk hier ook: 'Drinken in de baan'


// Partners in Golf // Meet us inside... ]





© GolfRequest | all rights reserved